Tryck Enter för att söka.

Tidigare konferenser

Forum för Forskningskommunikation anordnades för första gången 2013 och är sedan dess en årligen återkommande konferens. Här har en rad stora namn inom forskningskommunikation delat med sig av sin kunskap genom åren.

På den här sidan hittar du programpunkter och medverkande som varit med år för år.

  • 2022: Forskningskommunikation i rampljuset

    2022: Forskningskommunikation i rampljuset

    Den 15 november hölls Forum för Forskningskommunikation i Stockholm och online. Se inspelningar av konferensen nedan.

    Läs mer…

  • 2021: Det våras för forskningskommunikation!

    2021: Det våras för forskningskommunikation!

    Det våras för forskningskommunikation! Intresset för forskning exploderar samtidigt som regeringen lägger extra fokus på samverkan och forskningskommunikation i den nya forskningspropositionen. Det våras för kommunikation av forskning – något som också var temat för årets upplaga av Forum för forskningskommunikation som…

    Läs mer…

  • 2020: Från vision till verklighet – forskningskommunikation i ljuset av en pandemi

    2020: Från vision till verklighet – forskningskommunikation i ljuset av en pandemi

    Under den pågående pandemin har mycket förändrats – även hur vi kommunicerar om forskning. Vilka är de nya förutsättningarna och utmaningarna? Hur hanterar vi osäkerheten i den kunskap som gradvis utvecklas? Detta och mycket mer diskuterades på årets Forum för Forskningskommunikation som…

    Läs mer…

  • 2019: Påverkan – fint, fult eller farligt?

    2019: Påverkan – fint, fult eller farligt?

    Key notes Imran Khan, Head of Public Engagement på Wellcome Trust Why should we care about the public? Karin af Klintberg,tv-producent Folkbildning för miljonpublik Break out sessions Battling disinformation. Medverkande: James Pamment, docent och prefekt vid Institutionen för strategisk kommunikation, Lunds universitet…

    Läs mer…

  • 2018: Hur blir vi bättre på att kommunicera och sprida forskningsresultat?

    2018: Hur blir vi bättre på att kommunicera och sprida forskningsresultat?

    Och hur hittar vi smartare sätt för att nå ut till nya målgrupper? Key notes Maja Horst, professor i vetenskapskommunikation, University of Copenhagen Science Communication – Culture, Identity and Citizenship Alexander Gerber, professor i vetenskapskommunikation, Rhine-Waal University The Third Generation…

    Läs mer…

  • 2017: Förnuft eller känsla?

    2017: Förnuft eller känsla?

    Key notes Professor Stephan Lewandowsky, University of Bristol Rational denial of undeniable climate change: Science in an era of ‘post-truth’ politics Sofie Vanthournout, director Sense about Science Europé How to stand up for science in polarised debates Reetta Kettunnen, generalsekreterare Delegationen…

    Läs mer…

  • 2016

    2016

    Key notes Hilary Sutcliffe, chef för MATTER not-for-profit, Storbritannien Outreach to inclusion – evolution or revolution? Break out sessions Ett medielandskap i förändring. Medverkande: Darja Isaksson, digital strateg, grundare av Ziggy Creative Colony och InUse, ledamot i regeringens innovationsråd, Patrik Hadenius, chefredaktör Forskning & Framsteg och Språktidningen, Ben Libberton, forskare, Karolinska institutet, Lisa…

    Läs mer…

  • 2015 Tema: Storbritannien

    2015 Tema: Storbritannien

    Key notes Dr Gail Cardew, Director of Science and Education, Royal Institution What no cat videos? A science communication guide to working on YouTube Fiona Fox, Chief Executive, Science Media Centre Science and the Media – the view from the front…

    Läs mer…

  • 2014 Tema: Strategisk kommunikation

    2014 Tema: Strategisk kommunikation

    Key notes Ray McHugh, medie- och kommunikationschef på University of Strathclyde, Glasgow. How storytelling makes your strategy come to life. Break out sessions Från strategi till verkstad – så gjorde vi. Medverkande: Berit Oscarsson, informations-chef, Naturvårdsverket, Sara Seltborg, kommunikationschef – Mälardalens högskola, Sturle Hauge Simonsen,…

    Läs mer…

  • 2013

    2013

    Key notes Vivienne Parry, brittisk journalist och forskningskommunikatör med erfarenhet från bl.a. BBC, Channel 4 och Science Media Centre. Pimp my science – is it all just PR now? Break out sessions Framtidens Forskningskommunikation? Medverkande: Annika Lidne, onlinestrateg på Disruptive Media, Staffan Ekholm,…

    Läs mer…